Welke SUV moet je niet kopen?

SUV's zijn de populairste autotypes op de weg vandaag. Ze zijn exponentieel in populariteit gestegen door hun opvallende uitstraling op de weg. Op papier zijn ze net zo praktisch in vergelijking met een sedan of monovolume van dezelfde grootte. Maar het aantrekkelijker design is de reden waarom de SUV zo'n enorm succes is.

De grootte en de vorm van een SUV brengt heel wat nadelen met zich mee.

  • Bakvorm: vermindert de aerodynamica, vermindert de brandstofefficiëntie, verhoogt het windgeruis.
  • Grotere carrosserie: verhoogt het gewicht, verlaagt de brandstofefficiëntie nog meer, minder zicht bij het manoeuvreren tussen krappe ruimtes. Slechte rijdynamiek door gewicht.

Afgezien van het hogere perspectief en het betere exterieurdesign. Zijn de voordelen in termen van zuinigheid en rijdynamiek er niet. Als je op zoek bent naar een auto die net zo praktisch is als een SUV, maar het meest efficiënt is op brandstof en leuk is om mee te rijden. Dan moet je een stationwagen kiezen voor de ultieme praktische bruikbaarheid, rijplezier en lagere gebruikskosten.

Er zijn echter SUV's die zeker de moeite waard zijn om te kopen, zoals de BMW X5 of de Land Rover Range Rover. We hebben zelfs een volledig artikel over de top 10 beste SUV's op de markt vandaag, zeker de moeite waard om te lezen als u op zoek bent naar een nieuwe SUV!

Echter, sommige SUV's zijn echt niet de moeite waard om te kopen en moet je zeker vermijden. Lees verder voor de top 3 SUV's die we je zeker niet aanraden om te kopen.

3. Volkswagen Touareg

De Volkswagen Touareg was ooit een SUV die iedereen wou hebben. Na verloop van tijd bracht de concurrentie echter een beter totaalpakket ten opzichte van de Volkswagen. Kijk maar naar de nieuwe BMW X5 of de Mercedes-Benz GLE. Waarom zou je voor een dure Volkswagen gaan als je voor bijna dezelfde prijs een veel betere auto van een topmerk kunt hebben!

De Volkswagen Touareg is verwaarloosd door het betaalbare Duitse merk. Zowel het exterieur als het interieur is verre van revolutionair, de algehele vormgeving voelt gedateerd aan en de prijs is te hoog.

Door de grote concurrentie in de premium SUV-markt voelt het merk Volkswagen zich niet thuis tussen peperdure premium SUV's als de BMW X5. Daarom wordt de Volkswagen Touareg uit productie genomen.

Voor de prijs waarvoor ze nu te koop zijn, kun je veel beter een GLE of X5 kopen.

Momenteel is er slechts een handvol Volkswagen Touraeg's te koop via de mycarena autozoekmachine en ze zijn zeker niet goedkoop!

 

2. Audi Q2

Net als de Volkswagen Touareg wordt ook de Audi Q2 uit de markt genomen wegens slechte plaatsing op de Europese automarkt en met name in de niche van de compacte SUV's.

Het merk Audi is een premiumfabrikant die concurreert met BMW en Mercedes-Benz. De Q2 heeft echter geen concurrent van BMW of Mercedes-Benz. Maar hij concurreert wel met merken als Skoda en Volkswagen. De eigen zustermerken gebruiken hetzelfde chassis van de Audi Q2 om een meer betaalbare versie van de SUV te ontwikkelen.

Vanwege de premium doelstelling van het merk Audi gaat de Q2 voor een behoorlijk bedrag over de toonbank. De goedkoopste Audi Q2 gaat voor zo'n 30.000 euro de deur uit, inclusief dealerkorting. Vergelijk dit eens met de Skoda Kamiq, dezelfde auto bekleed met iets minder premium materialen, gaat voor 25.000 euro.

De Skoda Kamiq is niet het enige alternatief om uit te kiezen. U kunt ook terecht voor een Volkswagen T-Cross die begint bij 26.000 euro. Of als u het goedkoopste model wilt, dan is dat de Seat Arona vanaf iets meer dan 20.000 euro.

Als u echt een kleine SUV wilt met een uitstekend design en kwaliteit. Dan is de Audi Q2 de beste beschikbare optie. Maar voor die prijs kunt u net zo goed gaan voor een iets duurdere BMW X1 of Mercedes-Benz GLA.

De prijs van de Audi Q2 is niet goed en om die reden raden wij de aanschaf van de Audi Q2 af. Heeft u een budget van rond de 35.000 euro, ga dan voor de Mercedes-Benz GLA.

1. Mercedes-Benz EQC

Op het moment dat iedereen elektrisch ging in 2020 door snel hun versie van een elektrische auto te introduceren. Kwam Mercedes-Benz laat af met de EQC.

Naar onze mening was dit product echt overhaast en leek het op een stageproject dat het daglicht zag.

De EQC werd niet vanaf nul gemaakt, maar op basis van het chassis van de Mercedes-Benz GLC om ontwikkelingstijd te besparen. De ingenieurs van Mercedes-Benz installeerden alle batterijcomponenten in de bodem van de GLC SUV en moesten als gevolg daarvan de cabine hoger maken. Deze verhoging van de cabine is eigenlijk al te zien vanuit de buitenkant.

Als je de voorste ruiten van buitenaf bekijkt, is er een zwart deel van de interieurbekleding zichtbaar door de ruiten. Het interieur is letterlijk enkele centimeters hoger geworden, terwijl de carrosserie aan de buitenkant gelijk is gebleven. Vergeleken met de GLC is de EQC in feite minder ruim en krap van binnen.

Ook de wegligging van de auto is zeer slecht ontwikkeld door Mercedes-Benz, zeker voor een elektrische auto. De accu's van een elektrische auto zijn in het midden en aan de onderzijde van de auto geplaatst. De plaatsing van de accu zorgt voor een lager zwaartepunt en daardoor voor een meer uitgebalanceerde aandrijving. De EQC presteert echter niet goed in de bochten en geeft de indruk een zeer hoog zwaartepunt te hebben. De auto helt veel over en geeft geen vertrouwen aan de bestuurder. Dus als je van autorijden houdt, zal de EQC een verschrikkelijke auto zijn om mee te leven.

Rory Reid, ex-presentator van Top Gear, zei dat de auto stuurt als een dronken nijlpaard. Niet iets wat je wilt horen over een elektrische Sports Utility Vehicle. Hij zei ook dat de remmen niet goed werken, ze zijn niet sterk en voelen erg ongemakkelijk aan als je op het pedaal drukt.

Tot slot is ook de actieradius teleurstellend. Met slechts een actieradius van 318 kilometer in een ideaal scenario, zou de actieradius in de echte wereld ergens rond de 250 kilometer of zelfs minder liggen. Dat is absoluut onaanvaardbaar, zeker voor die prijsklasse en dat formaat. Merken als KIA en Hyundai bieden veel betere opties voor dat budget.

Het twijfelachtige ontwerp, de slechte wegligging en de lage elektrische actieradius zijn de belangrijkste redenen waarom de Mercedes-Benz EQC SUV de slechtste SUV op de markt is en je zeker niet moet kopen!