Waarom zou u een Volkswagen ID.3 kopen?
De Volkswagen ID.3 is qua prijsstelling vergelijkbaar met de Volkswagen Golf. Beide kosten bijna 35.000 euro voor een nieuwe auto. Dus waarom zou je de Volkswagen ID.3 kopen in plaats van de zeer populaire Golf?
De Golf staat bekend als een uitstekende optie voor een betrouwbare en betaalbare auto. De Golf is ontwikkeld met een gedachte voor duurzaamheid en uitstekende kwaliteit. Het is de perfecte auto voor diegenen die alleen prioriteit geven aan het veilig en betrouwbaar van punt A naar B te rijden.
De ID.3 is echter de elektrische variant die op papier dezelfde auto moet zijn, maar dan met alle elektrische voor- en nadelen.
Laten we eens wijzen op alle positieve aspecten van een elektrische ID.3. De ID.3 is minder gevoelig voor mechanische storingen omdat er veel minder bewegende onderdelen zijn. Doordat hij elektrisch wordt aangedreven, is er geen traditionele verbrandingsmotor met veel bewegende onderdelen. Motoren in combinatie met een versnellingsbak worden na verloop van tijd zwak en dat is een volkomen natuurlijk verschijnsel. Een motor heeft ook meer onderhoud nodig met een kortere interval in vergelijking met een elektrische motor. Bij een elektrische ID.3 heb je de motor in combinatie met de aandrijflijn voorzien van een enkele versnelling. De accu is een solide onderdeel dat geen bewegende delen heeft. Een elektrische auto heeft minder dan 150 bewegende delen, waaronder ramen, bediening, ophanging en deuren. Een doorsnee auto met verbrandingsmotor heeft ongeveer 10.000 bewegende onderdelen.
Als gevolg hiervan kost een elektrische auto ook minder aan onderhoud. Er hoeven minder bewegende delen te worden geïnspecteerd, onderhouden of vervangen.
De overheid is een groot voorstander van elektrificatie. Ze dringen aan op een milieuvriendelijker vervoersmethode die zal resulteren in schonere lucht voor de bevolking. Om de verkoop van elektrische auto's te stimuleren, vraagt de overheid geen belasting voor de registratie van de auto en voor de jaarlijkse wegenbelasting. Je bent de overheid in feite niets verschuldigd voor het bezit van een elektrische auto. Dit zal natuurlijk veranderen zodra er veel elektrische auto's op de weg zijn.
Met een elektrische auto hoeft u niet op zoek te gaan naar een tankstation voor, na of tijdens uw woon-werkverkeer. De kans is groot dat u altijd met een volle accu van huis of van uw werk vertrekt. Met de eindeloze mogelijkheden om lokaal op te laden, hoeft u niet te rijden en een station te zoeken om op te laden. Het enige moment dat u in het openbaar moet opladen, is wanneer u meer dan 300 km op een dag reist, wat een zeldzame situatie is.
Omdat het praktisch is om thuis of op het werk op te laden, betaalt u slechts ongeveer 4€/100km vanwege de lagere elektriciteitskosten in vergelijking met brandstof. Snelladen is echter duurder dan traditionele brandstof.
Dit brengt ons bij de negatieve kant van een elektrische auto. Het opladen kan duurder uitvallen als je thuis, op het werk of bij beide geen oplaadpunt hebt. De kosten van opladen in het openbaar kunnen oplopen tot 12€/100km, wat een absurd bedrag is. Als je op jaarbasis 30.000 km aflegt en 50% van de tijd in het openbaar oplaadt. Dat zijn de totale energiekosten bijna 2.000 euro.
Elektrische auto's zijn minder praktisch om op te laden. Mensen die auto's tanken zijn al ongeduldig als ze een auto voor zich zien tanken bij een tankstation. Stel je voor dat je 30 minuten moet wachten op auto's die aan het opladen zijn en je kunt nergens heen vanwege de beperkte actieradius. Elektrisch is niet praktisch voor lange ritten en vereist veel planning om niet in een rampscenario terecht te komen.
Samenvattend kun je de ID.3 beter kopen dan de Golf als je niet dagelijks lange afstanden aflegt. Het is minder duur om te onderhouden, kost u niets aan wegenbelasting en de oplaadfaciliteit thuis is goedkoper. Koop de ID.3 niet als u lange afstanden aflegt, want het oplaadconcept is niet praktisch als u uw ritten niet van tevoren plant.Is de Volkswagen ID.3 een goede auto?
De Volkswagen ID.3 heeft 3 verschillende batterijformaten: 45kWh, 58kWh en 77kWh.
De ID.3 45kWh heeft een totale actieradius van 350km.
De ID.3 58kWh heeft een totale actieradius van 420km.
De ID.3 77kWh heeft een totale actieradius van 550km.
De actieradius van de ID.3 is een van de beste die momenteel op de markt verkrijgbaar is. Vooral de 77kWh met gemakkelijk 500km in één keer opladen zal voor velen genoeg zijn. Dat is een reis van Brussel naar Parijs en terug met 20 minuten opladen tussendoor. Gemakkelijk te doen.
Hoe groter de actieradius van de ID.3 wordt, hoe kleiner het grote minpunt van de praktische bruikbaarheid wordt. Het is echt een goede auto als u het grotere accupakket kiest. Met de beperkte 350 km, zul je veel range anxiety voelen. Vooral als je niet de mogelijkheid hebt om thuis op te laden.
Met het grotere accupakket neem je een hoop angst weg. Maar je betaalt wel meer dan 40.000 euro voor een 77kWh Volkswagen ID.3 standaard auto. Terwijl een goed uitgeruste Golf u 5.000 euro minder kost. Dan is het prijsverschil gelijk aan de besparing die je maakt door elektrisch te rijden.
De beste optie waar je voor moet gaan is de Volkswagen ID.3 met een 58kWh accu. De 420 km is voldoende voor dagelijks gebruik en is goed te doen op lange geplande ritten. Met een prijs van rond de 35.000 euro voor de 58kWh accu zit u op hetzelfde niveau als een instapmodel Golf. De totale gebruikskosten zullen veel lager liggen in vergelijking met de Golf.