Elektrische auto kopen? Tot 25% korting! Ultieme gids 2022!

Op deze pagina laten we u EXACT zien hoe u een elektrische auto kunt kopen met tot wel 25% korting. Een elektrische auto wordt alsmaar populairder. Maar is het ook een verstandige keuze om nu al een elektrische auto te kopen? Is het voor een particulier een betere auto dan een traditionele auto? Lees uw antwoord verder in dit artikel.
  1. Wat voor elektrische auto's zijn er?
  2. Op zoek naar de beste elektrische auto voor 2022?
  3. Welke automerken hebben een elektrische auto?
  4. Wat is de prijs van een elektrische auto?


TIP: Het zoeken en vergelijken van elektrische auto’s is nog nooit zo eenvoudig geweest dankzij de mycarena autozoekmachine. Met de autozoekmachine vind je meteen alle elektrische stockwagens beschikbaar in België. Gebruik het filtermenu om uw zoekopdracht te verfijnen zodat je enkel elektrische wagens ziet die van interesse zijn. Dankzij de autozoekmachine zie je onmiddellijk de meest afgeprijsde elektrische wagens.

1. Wat voor elektrische auto's zijn er?

Elektrische wagens zijn nieuw waardoor er niet zo veel verschillende soorten en vormen van bestaan. Toch heb je al ruim genoeg keuze in heel wat verschillende soorten carrosserievormen, het meest bekende vorm voor een elektrische wagen is een SUV.
  • Compact elektrische auto
  • SUV elektrische auto
  • Berline elektrische auto
  • Stationwagen elektrische auto
  • Monovolume elektrische auto
  • Coupé elektrische auto
In bijna alle carrosserievormen bestaat er een elektrische auto. Toch is de keuze wel heel beperkt tegenover tradionele auto's. Hier komt er natuurlijk verandering, nu heel wat producenten bezig zijn met het ontwikkelen van elektrische auto's in verschillende soorten en vormen.

Een elektrische compacte stadswagen

Een kleine elektrische auto wordt alsmaar groter in keuze, zie onderaan wat wij aanraden!

Een elektrische compacte stadswagen heeft weinig ruimte voor batterijen, waardoor het elektrisch bereik nogal beperkt is.

De Volkswagen ID.3 is een elektrische auto dat wij zeker aanraden. De ID.3 is heeft een hoge zit, maar is qua lengte en breedte gelijk aan een Volkswagen Golf. Door zijn hoogte lijkt de ID.3 groter dan het werkelijk is.

Het bereik van een Volkswagen ID.3 is 320km met de grootste batterij (58 kWh). Dit is in zijn segment een zeer goede prestatie, maar praktisch is het natuurlijk niet.

Want hoe ver kan je met 320km eigenlijk rijden? Dat is een afstand van Brussel tot Parijs, of van Oostende tot Brussel en terug. Gemiddeld is dit 3 uur rijden, iets dat de gewone mens niet zo vaak doet. Op een hele dag kan 3 uur rijden wel eens gebeuren, denk maar aan een daguitstap naar de zee. Dan wordt het wel lastig met een beperkte bereik van 320km en ben je genoodzaakt om je rit te plannen door ergens te stoppen. Terwijl je met een traditionele auto met verbrandingsmotor zonder zorgen meer dan 700km kan doen.

Een kleine elektrische auto is ideaal als je bijna nooit lange afstanden rijdt. Voor die één keer dat je een lange trip plant, doe je dit best met een pitstop bij een Fastned of Ionity fast charger. Daar kan je in ruim 30 minuten je batterij tot 80% vol laden.

Zie onderaan twee kleine elektrische modellen dat wij zeker aanraden.

Peugeot e-208 Stockwagens

Peugeot e-208

De e-208 heeft een elektrische actieradius van 339 km. (helaas niet meer beschikbaar als stockwagen)
Volkswagen ID.3 Stockwagens

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is een compacte auto met een actieradius van 553 km.

Een elektrische SUV

Door de grote vraag en interesse naar SUVs hebben autofabrikanten voornamelijk elektrische SUV's ontwikkeld. Een SUV is namelijk een ideaal platform voor een elektrische wagen. De hoge zit in een SUV, maakt het mogelijk om heel wat batterijen onderaan te plaatsen. Een elektrische wagen heeft een "skateboard" architectuur, waarbij all componenten tussen de voorste en achterste wielen bevinden. Met een SUV heb je veel meer ruimte om batterijen te plaatsen en comfort te garanderen voor de inzitenden.

Een traditionele SUV met verbrandingsmotor dat werd omgevormd tot een elektrische SUV, zoals de Mercedes-Benz EQC SUV (oorspronkelijk een Mercedes-Benz GLC), hebben een verhoogd interieur om plaats te maken voor de batterijen. Je voelt daadwerkelijk dat de vloer veel dikker is. Ook zie je duidelijk langs de buitenkant het verhoogd interieur langs de ramen. Gelukkig komt dit niet meer voor, elektrische SUV's worden volledig nieuw ontwikkeld met een aangepaste chassis.

Het nieuwe platform voor elektrische wagens is véél stabieler op de baan dan een traditionele SUV met verbrandingsmotor. De batterijen in het midden en helemaal onderaan brengt het zwaartepunt van de SUV op een ideaal punt: laag en in het midden. Traditionele SUV's hebben de motor vooraan, waar vaak wordt geprobeerd om de motor zo laag mogelijk te plaatsen. Toch is het zeer ingewikkeld om een traditionele SUV de karakteristieken te geven van een sportwagen (motor in het midden en zo laag mogelijk).

Een elektrische SUV is een ideaal platform voor een elektrische wagen. Toch is er een groot nadeel verbonden aan een SUV. Ze zijn minder aerodynamisch dan een auto met lage zit. Bij een elektrische auto is het van belang dat je weerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk blijft, met als resultaat een beter bereik. Een elektrische SUV, zoals de Audi Q4 e-tron, heeft een Cd van 0.28. Terwijl een Audi A4 een Cd heeft van 0.23. De auto met laagste weerstandscoëfficiënt is de Mercedes-Benz EQS met 0.20 Cd. Dit geeft een beter perspectief van hoe goed de Audi A4 niet is in vergelijking met de elektrische Q4 e-tron SUV.

Een elektrische SUV is zeker aan te raden als je op zoek bent naar een auto met hoge zit en een comfortable rijpositie (je zit rechter op). Bekijk onderaan enkele SUV's die we zeker aanraden.

Audi Q4 e-tron Stockwagens

Audi Q4 e-tron

De Q4 e-tron elekrische SUV heeft een actieradius van 511 km.
Skoda Enyaq Stockwagens

Skoda Enyaq

De Skoda Enyaq is een grote SUV met een actieradius van 510 km.
BMW iX3 Impressive Stock Car

BMW iX3

Een luxueuze en ruime elektrische SUV!

Berline elektrische auto

De eerste volledig elektrische productieauto dat de automarkt ondersteboven heeft gezet is de Tesla Model S berline. Dit model was de eerste moderne elektrische auto dat gewoonweg werkte en super aantrekkelijk was. Alle elektrische auto's voor de Tesla Model S waren saai en in veel gevallen een stap terug tegenover traditionele wagens. Tesla heeft met de Model S, elektrische wagens "hip" gemaakt.

De Tesla Model S overtrof ook alle verwachtingen. De berline was sneller dan sportwagens, reed geruisloos, had een tablet waar alles werd bestuurd en reed vanzelf met "autopilot". Dit was niet zomaar een elektrische berline, maar een auto van de toekomst!

Sindsdien heeft de berline niet veel concurrentie gekend.

Alternatieven voor de Tesla Model S berline:
  • Mercedes-Benz: EQE en EQS
  • Audi: e-tron GT
  • Porsche: Taycan
  • Tesla: Model 3 (kleiner dan Model S)
  • Lucid Air (niet beschikbaar)
Voorlopig is er niet veel keuze voor een elektrische berline, doordat de markt meer interesse toont richting een grote SUV. Als je optimaal bereik wilt hebben, dan is een berline de betere keuze. De elektrische auto met de hoogste bereik is de Mercedes-Benz EQS met 470 tot 895 kilometer elektrisch bereik.

Zie hieronder een overzicht van elektrische berline auto's die wij zeker aanraden!

BMW i4 Stockwagen

BMW i4

De BMW i4 heeft een elektrische actieradius van 590 km.
Tesla Model 3 Performance Stockwagens

Tesla Model 3

De Tesla Model 3 heeft een elektrische actieradius van 610 km.
Audi e-tron GT RS stockwagen

Audi e-tron GT

De Tesla Model 3 heeft een elektrische actieradius van 479 km.

Stationwagen, kombi, break elektrische auto

Een stationwagen, wordt soms ook vermeld as kombi of break, is een berline met een verlengd daklijn tot op het einde. De cabine wordt één groot deel met de kofferruimte. Een stationwagen is zeer praktisch wegens de grote opening en totale plaats voor baggage achterin. Daarmee is het ook een zeer bekende optie in Europa, waar de break een vaakvoorkomend carrosserietype is.

Toch is er bijna geen elektrische stationwagen beschikbaar op de markt. De enige elektrische stationwagen dat je vandaag kan kopen is de Porsche Taycan Sport Turismo, of Taycan Cross Turismo (crossover versie).

Toch is er verandering op komst! De Audi e-tron A6 komt binnenkort op de markt, voorlopig werd de A6 e-tron gelanceerd als concept. Maar Audi kenende zal de A6 e-tron productiemodel niet veel verschillen van de concept. De A6 is de meest aantrekkelijke stationwagen op de markt. De Audi RS6 bijvoorbeeld is een legendarische auto onder autoliefhebbers. De Audi RS6 presteert als een sportwagen, maar is praktisch en dagelijks bruikbaar. De Audi A6 e-tron is een bloedmooie model met hoogstwaarschijnlijk ook een RS model op komst.

Wij verwachten in ieder geval nog meer keuze voor een stationwagen in de toekomst. Denk maar aan BMW met de nieuwe i5 als touring, of Mercedes-Benz EQE in Shooting Brake.

Een stationwagen is even praktisch en groot binnenin als een SUV, maar veel aerodynamischer, beter wegliging en bovendien goedkoper! Bekijk onderaan de beste elektrische stationwagens beschikbaar op de mycarena autozoekmachine.

Porsche Taycan Cross Turismo Stockwagens

Porsche Taycan Sport Turismo

De Porsche Taycan Sport Turismo heeft een elektrische actieradius van 545 km.

Monovolume elektrische auto

Een elektrische monovolume is nog schaarser dan een elektrische break. Voorlopig zijn er geen volledig elektrische monovolume wagens op de markt, maar daar komt er ook verandering in. Volkswagen heeft de nieuwe ID.Buzz ontwikkeld, een zeer aantrekkelijk en funky monovolumewagen geïnspireerd op de klassieke Volkswagen T1 busje.

SUV's werden zeer populair wegens de hoge zit, maar enorm praktisch zijn ze niet in vergelijking met een monovolumewagen. Toch blijven SUV's veel populairder omdat ze mooier, eleganter en stoerder lijken tegenover een monvolumewagen dat vaak gebaseerd is op een bestelwagen. Dankzij de nieuwe Volkswagen ID.Buzz komt er daar nu een verandering in.

Voorlopig is de ID.Buzz de enige volledig elektrische hippe monovolumewagen. Wij verwachten een enorm stijgend populariteit in monovolumewagens, kijk hoe goed de Mercedes-Benz V-Klasse het doet in de particulier sector en hetzelfde geldt voor de Volkswagen Multivan.

Met het komend succes van de Volkswagen ID.Buzz verwachten wij heel wat andere hippe elektrische monovolumewagen modellen van verschillende merken.

De Volkswagen ID.Buzz is recent gelanceerd, stockwagens verwachten wij pas in 2023.

Volkswagen ID.Buzz

Hippe en moderne Volkswagen busje!

Coupé elektrische auto

Een elektrische sportwagen met 2 deuren is zéér zeldzaam. Er zijn heel wat hybride sportwagens in aanbod, maar volledig elektrisch is nog een stap te vroeg.

De kleine vraag naar een coupé in het algemeen is een groot reden waarom er nog geen (betaalbaar) elektrische coupé te vinden is.

De eerste auto van Tesla was nogtans een coupé, namelijk de Tesla Roadster. Dit was een "testwagen" waarvan er 2,500 auto's van werden gebouwd. De Tesla Roadster was gebaseerd op een Lotus Elise en omgetoverd naar een volledig elektrische "Lotus". De auto was niet alleen een interessant oefening voor Tesla maar ok een succes. Er was interesse in elektrische auto's en een goed infrastructuur met laadpalen zou de weg vrijmaken voor elektrische wagens op grote schaal. Daarna heeft Tesla de Model S berline gelanceerd.

Tesla heeft een nieuwe Roadster in ontwerpfase, maar de kans lijkt nog klein of die ooit nog geproduceert zal worden.

Dan komen we op de enige elektrische coupé dat je vandaag kan kopen en dat is de Rimac Nevera. Een volledig elektrische hypercar met liefst 1.914 pk! Ter vergelijking heeft de Bugatti Chiron "maar" 1.500 pk. De Rimac Nevera is de allersnelst accelererend productieauto in de wereld met een acceleratie van 0 naar 100km/u in slechts 1,97 seconden. Van 0 naar 300km/u doet het in 9,3 seconden, een gewone auto accelereert naar 100km/u in ongeveer 10 seconden. Je betaalt ongeveer 2 tot 3 miljoen euro voor een nieuwe Rimac Nevera. Dit wordt op maat en naar de wensen van de klant geproduceerd. Voor een auto dat ongeëvenaard is in prestaties, is dit een acceptabele prijs. Voor een Bugatti Chiron dat minder snel gaat dan de volledig elektrische Rimac Nevera coupé betaal je even veel.

Rimac Nevera

De allersnelst accelererende auto!

2. Op zoek naar de beste elektrische auto voor 2022?

Uw zoektocht naar een elektrische auto wodt bepaalt door enkele cruciale criteria, waaronder natuurlijk de prijs. Uw budget bepaalt wat voor elektrische wagen je kan kopen, hoe groter je budget, hoe groter de auto.

Om uw zoektoch te vergemakkelijken hebben wij een autozoekmachine gemaakt waarbij je alle elektrische stockwagens in één overzicht kan bekijken. Wil je weten hoe precies onze autozoekmachine werkt? Lees dan de artikel hier.

Om goed gebruik te maken van de autozoekmachine raden wij aan om de filter te gebruiken. Via de filter kan je precies uw criteria definiëren.

Hieronder tonen wij een voorbeeld van alle verschillende zoekmogelijkheden voor een elektrische auto.
  • Zoek per merk: een elektrische auto van Mercedes-Benz
  • Zoek op budget: een elektrische auto niet meer dan 40.000 euro
  • Zoek op type: een elektrische SUV
  • Zoek op kleur: een zwarte elektrische auto
De autozoekmachine kan alle verschillende criteria tegelijkertijd gebruiken, bijvoorbeeld: een zwarte elektrische Mercedes-Benz SUV.

Zie onderaan waar je de filter menu kan vinden, op een computer is het aan de rechterkant. Via een smartphone is het bovenaan de pagina onder een dropdown menu.

3. Welke automerken hebben een elektrische auto?

Op de mycarena autozoekmachine hebben wij heel wat verschillende merken beschikbaar. Wij brengen alle online beschikbare stockwagens van verschillende merken in één overzicht, gekoppeld met een zoekmachne om u een meer verfijnd resultaat weer te geven.

Maar uit alle merken, wie verkoopt er nu een elektrische auto?

Wij gaan per merk alle beschikbare elektrische modellen weergeven.

Elektrische auto's van Audi

Audi heeft 3 verschillende elektrische modellen beschikbaar.
  • Audi Q4 e-tron
  • Audi e-tron SUV
  • Audi e-tron GT
Dat zijn twee SUV's (Q4 e-tron en de e-tron SUV) en een berline (e-tron GT).

Audi ontwikkelt zeer aantrekkelijke wagens met een hoog niveau aan techniek en innovatie. De e-tron modellen zijn goed te herkenen dankzij geavanceerde matrix-LED licht technologie. Ook hebben bepaalde modellen geen zijspiegels maar camera's voor een beter aerodynamica.

Elektrische Audi modellen zijn wel zeer prijzig. Doordat Audi zich meer wil richten naar de premium klant, zijn de prijzen niet zo gunstig voor autokopers met een beperkt budget. Langs de andere kant houden Audi wagens zeer goed hun waarde, de vraag voor een Audi blijkt altijd zeer hoog te zijn in de tweedehandsmarkt.

Audi Q4 e-tron Stockwagens

Audi Q4 e-tron

Vanaf 50.000 euro.
Audi e-tron Stockwagens

Audi e-tron

Vanaf 85.000 euro.
Audi e-tron GT stockwagen

Audi e-tron GT

Vanaf 120.000 euro.

Elektrische auto's van BMW

BMW heeft 3 verschillende elektrische modellen beschikbaar.
  • BMW i4
  • BMW iX3
  • BMW iX
BMW heeft 3 volledig elektrische modellen online beschikbaar. Wij negeren de BMW i3 van de eerste generatie, doordat het niet meer geproduceerd wordt. Van zodra BMW de nieuwe volledig elektrische i3 lanceert zullen we dit aanpassen.

De BMW iX3 is een noodoplossing geweest door BMW om zo snel mogelijk een elektrische SUV op de markt te brengen. De iX3 chassis is nog steeds gebaseerd op de traditionale X3 met verbrandingsmotor. Een chassis voor een verbrandingsmotor is uiteraard niet optimaal voor een elektrische auto, maar toch heeft BMW een zeer capabele elektrische SUV op de markt gebracht. De BMW iX3 heeft een rijbereik van 461km, dat praktisch ongeveer 350km is.

De BMW iX is de tweede SUV gelanceerd door BMW, dit is een van de grond af aan ontwikkeld als elektrische auto. De chassis heeft een skateboard structuur, waarbij alle belangrijke componenten zoals de batterij in het midden liggen met de wielen zo ver mogelijk van elkaar. De iX is een zeer uniek en inspirerend model. Het lijkt ook op de BMW van de toekomst door een algeheel nieuw design.

De volledige elektrische BMW i4 sedan is een langverwachte model dat nogal een vertraging heeft opgelopen door chip tekorten. De nieuwe BMW i4 is een zeer sterk presterende elektrische auto dat een direct concurrent is voor de zeer populaire Tesla Model 3.

Binnenkort beschikbaar.
  • BMW i5 verwacht in 2023
  • BMW i7 verwacht in 2022

BMW i4 Stockwagen

BMW i4

Vanaf 50.000 euro.
BMW iX3 Stockwagen

BMW iX3

Vanaf 70.000 euro.
BMW iX Stockwagens

BMW iX

Vanaf 85.000 euro.

Elektrische auto's van Ford

Ford heeft een zeer interessante strategie genomen om de markt van elektrische auto's te betreden. Dat doen ze met de naam "Mustang" in plaats van Ford. Het Mustang merk staat wereldbekend voor de legendarische "American Muscle Cars". Een coupé sportwagen met een grote V8 motor voorin. Precies het omgekeerde van een elektrische wagen...

Volgens Ford staat de naam Mustang hogerop, heeft meer prestige en wordt meteen gelinkt met prestaties. Dat imago willen ze ook delen met de eerste volledig elektrische auto door Ford, de Mustang Mach-E.

Het switchen van naam om een apart merk te creëren is niet zeldzaam in de automarkt. Kijk maar eens naar DS, een premium submerk van Citroën. Je hebt ook Cupra door Seat en Abarth door Fiat.

De Mustang Mach-E is een zeer goede auto, in heel wat testen heeft de Mustang Mach-E een veelbelovend rijbereik. De range van een Mustang Mach-E is 450 km voor de kleinste batterij (75kWh) en 610 km voor de grootste batterij (98kWh). In realiteit is de range tussen 338km en 458km.

Mustang Mach-E

Vanaf 50.000 euro.

Elektrische auto's van Hyundai

Hyundai heeft 3 verschillende elektrische modellen beschikbaar.
  • Hyundai Ioniq Electic Berline
  • Hyundai Kona Electric SUV/Crossover
  • Hyundai IONIQ 5 SUV/Crossover
De eerste echte volledig elektrische auto van Hyundai is de IONIQ 5, een zeer futuristische SUV met een zeer apart design. De IONIQ berline en Kona Electric zijn twee elektrische modellen die gebaseerd zijn op een traditioneel platform. Want beide modellen zijn ook beschikbaar met een hybride of benzine motor.

De IONIQ 5 is waar de toekomst van Hyundai ligt. Een volledig elektrische SUV met aparte looks! De auto oogt ook zeer premium, waarvoor de prijs van 50.000 euro zeer acceptabel is. De IONIQ 5 oogt in het echt ook enorm groter en imposanter dan op foto. De vorm lijkt op een compacte wagen, terwijl in het echt de auto van een redelijk formaat is.

Hyundai IONIQ Electric

Vanaf 38.000 euro.
Hyundai Kona Electric Stockwagens

Hyundai KONA Electric

Vanaf 36.000 euro.
Hyundai Ioniq 5 stockwagens

Hyundai IONIQ 5

Vanaf 50.000 euro.

Elektrische auto's van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft 4 verschillende elektrische modellen beschikbaar, met binnenkort nog een op komst.
  • Mercedes-Benz EQA
  • Mercedes-Benz EQB
  • Mercedes-Benz EQC
  • Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz introduceerde zichzelf tot de elektrische markt met de EQC in 2019. De EQC kreeg een zeer grote campagne in samenwerking met TheWeeknd en zijn hitnummer "Blinding lights". Net als heel wat andere merken was de eerste elektrische auto van Mercedes-Benz ook een spoedoplossing. De Mercedes-Benz EQC is namelijk gebaseerd op een traditioneel aangedreven Mercedes-Benz GLC met verbrandingsmotor.

De Mercedes-Benz EQC was geen succes voor het premium merk. Het elektrisch bereik van de EQC is 412km WLTP, ofwel 309km in de werkelijkheid. Ook zit de EQC veel krapper, door de batterijen onderaan moest heel het interieur wat hoger om plaats te maken. Als resultaat verlies je heel wat hoofdruimte tegenover een gewone Mercedes-Benz GLC SUV.

De eerste elektrische auto van Mercedes-Benz was dus geen success. Intussen heeft Mercedes-Benz nog wat spoedoplossingen op de markt gebracht onder de EQA en EQB. Opnieuw zijn beide auto's gebaseerd op een traditioneel aangedreven auto, maar ditmaal is de transformatie beter doordacht.

Toch verwacht je meer van een merk zoals Mercedes-Benz en dat doen ze ook met de splinternieuwe Mercedes-Benz EQS. Eindelijk heeft Mercedes-Benz een volledig nieuwe model op de markt gebracht dat enkel elektrisch aangedreven is. De EQS staat naast de traditionele Mercedes-Benz S-Klasse. Het is dus een luxe berline met plaats voor 5 en comfort als prioriteit. Heel wat tests vinden de EQS zelfs veel beter rijden dan de Mercedes-Benz S-Klasse, het rijdt comfortabeler en door het gebrek van een verbrandingsmotor is de EQS veel stiller.

Dat is niet alles. De Mercedes-Benz EQS heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.2 Cd. Dit is het laagste ooit gemeten in een productieauto! Met de combinatie van een groot accupakket van 108kWh heeft het als WLTP bereik 729km (dus in een zeer ideaal en gunstig scenario) en in werkelijkheid een bereik van 547km wat zeker niet slecht is!

Wij verwachten ook nog de komst van de Mercedes-Benz EQE, de elektrische E-Klasse alternatief.

Mercedes-Benz EQA Stockwagens

Mercedes-Benz EQA

Vanaf 52.000 euro.
Mercedes-Benz EQB Stockwagens

Mercedes-Benz EQB

Vanaf 62.000 euro.

Mercedes-Benz EQC

Vanaf 78.000 euro.
Mercedes-Benz EQS Stockwagens

Mercedes-Benz EQS

Vanaf 100.000 euro.

Elektrische auto's van Porsche

Porsche was de allereerste merk dat Tesla direct had uitgedaagd met de ontwikkeling van de snelste elektrische auto op de legendarische circuit Nürburgring. Met een rondetijd van 7:42.3, gereden met een Porsche Taycan Turbo (niet S versie), had Porsche voor even de kroon tot Tesla een poging deed met de Model S Plaid.

De Model S plaid deed het met 12 seconden sneller, 7:30.909. Op zich is dit een verbetering in tijd, maar zeker haalbaar door Porsche met de nog snellere Porsche Taycan Turbo S.

In ieder geval, Porsche is in spoedversnelling bezig met de ontwikkeling van zo veel mogelijk verschillende elektrische wagens. Voorlopig is er 1 model beschikbaar, de Taycan in verschillende versies:
  • Porsche Taycan
  • Porsche Taycan Sport Turismo
  • Porsche Taycan Cross Turismo
De Sport Turismo en Cross Turismo zijn beiden een break. De Cross Turismo is een crossover break.

Porsche Taycan Stockwagen

Porsche Taycan

Vanaf 86.000 euro.

Porsche Taycan Sport Turismo

Vanaf 90.000 euro.

Porsche Taycan Cross Turismo

Vanaf 97.000 euro.

Elektrische auto's van Skoda

Skoda heeft geen elektrische spoedprojecten op de markt gebracht zoals BMW met de iX3 of Mercedes-Benz met de EQC.

In plaats van de Skoda Kodiaq om te vormen tot een elektrische auto, heeft Skoda afgewacht op Volkswagen om de elektrische architectuur/platform te bouwen. Van zodra Volkswagen al het werk heeft gedaan, kreeg Skoda de taak om hun eigen versie van een elektrische SUV op de markt te brengen.

Volkswagen kwam af met de Volkswagen ID.4 en Skoda deed het met de Enyaq. Een volledig elektrische SUV, met een bereik van 510 km in ideale condities en 383 km in normale omstandigheden.

Skoda heeft een beperkt aanbod wagens, dus wij verwachten niet te veel elektrische modellen tegenover het moedermerk Volkswagen.

Skoda Enyaq Stockwagens

Volkswagen Enyaq

Vanaf 50.000 euro.

Elektrische auto's van Tesla

Tesla heeft de automarkt ondersteboven gezet met elektrische wagens die het gewoon goed doen. Geen prototypes of funky wagens, maar juist aantrekkelijk en gebruiksvriendelijke auto's voor de elektrische chauffeur van de toekomst!

Tesla heeft heel wat verschillende modellen beschikbaar, alhoewel door de hoge vraag zijn er maar enkele modellen te leveren.

Tesla Modellen dat je nu kan kopen:
  • Tesla Model 3
  • Tesle Model Y
Tesla Modellen met een zeer lange wachtrij:
  • Tesla Model S
  • Tesle Model X
Tesla Modellen nog in conceptfase:
  • Tesla Cybertruck
  • Tesle Roadster
Tesla heeft de afgelopen jaren heel wat belooft, maar niet alles is tot nu toe waargekomen. De Master Plan van Elon Musk is een vooruitzicht naar waar hij met Tesla, SpaceX en The Boring Company wilt streven. Toch heeft heel wat ambitie bij onder andere Tesla, een immense groei geleverd. Waardoor Tesla nu de grootste elektrische autoverkoper is in de wereld.

Tesla Model 3

Vanaf 52.990 euro.
Tesla Model Y Stockwagens

Tesla Model Y

Vanaf 65.990 euro.

Elektrische auto's van Volkswagen

Het gigantische merk Volkswagen zorgt voor heel wat kopzorgen bij Tesla. Met zijn nieuwe volledig elektrische voertuigen onder de naam "ID" heeft Volkswagen heel wat competente, kwalitatief en betaalbare auto's op de markt gebracht.

De ID.3 zou de elektrische wagen worden voor de normale mens, het is de nieuwe Golf van de toekomst. Met een vanafprijs rond 35.000 euro, inclusief dealerkorting, krijg je een kwalitatief elektrische auto met een bereik van 349 km in ideale omstandigheden, ofwel 250 km in normale omstandigheden.

Volkswagen heeft 4 verschillende ID elektrische modellen beschikbaar.
  • Volkswagen ID.3
  • Volkswagen ID.4
  • Volkswagen ID.5
  • Volkswagen ID.Buzz

Volkswagen ID.3 Stockwagens

Volkswagen ID.3

Vanaf 35.000 euro.
Volkswagen ID.4 Stockwagens

Volkswagen ID.4

Vanaf 45.000 euro.
Volkswagen ID.5 Stockwagens

Volkswagen ID.5

Vanaf 45.000 euro.

Volkswagen ID.Buzz

*Nog niet beschikbaar als stockwagen*

Elektrische auto's van Volvo

Volvo en elektrische auto's? Dat doen ze eigenlijk heel goed met het submerk Polestar, een volledig online merk zoals Tesla. Volvo zelf gebruikt technologie van Polestar om de XC40 en de C40 om te bouwen tot een elektrische SUV.

Volvo heeft geen volledig elektrisch architectuur, terwijl Polestar dat wel heeft met de Polestar 2.

De volledig elektrische modellen van Volvo heten "Recharge". Waarvan er op dit moment twee Recharge modellen zijn.
  • Volvo XC40 Recharge
  • Volvo C40 Recharge

4. Wat is de prijs van een elektrische auto?

De prijs van de goedkoopste elektrische auto begint bij 35.000 euro. De meeste elektrische wagens bevinden zich rond 60.000 euro. Je zal altijd veel meer betalen voor een elektrische auto, de grondstoffen om een elektrische auto te bouwen blijven zeer duur. Batterijen zijn de grootste kost en die blijkt niet te minderen in de toekomst waarmee een auto met verbrandingsmotor altijd goedkoper zal zijn.

Onderhoud en slijtage elektrische auto

Voor beide elektrische of benzine/diesel wagens heb je onderhoud nodig. Wat vast staat bij een benzine motor is jaarlijks onderhoud afwisselend tussen 200 euro voor een klein onderhoud tot soms wel 500-600 euro voor groot onderhoud. Voor de volgende 5 jaar kun je dus een totaal verwachten van 2.000 euro aan onderhoudskosten.

Met een elektrische auto moet er ook onderhoud gebeuren. Het accupakket moet nagekeken worden, remvloeistof vervangen, koelsysteem laten nakijken en software-updates. Duidelijk veel minder dan een benzinemotor maar anders.

Dealers verdienen het meest aan onderhoud en niet persé op uw nieuwe wagen. Voorlopig blijkt dat een elektrische auto pas na 3 jaar minder duur zal uitvallen. Maar de prijzen zullen met de tijd gelijk blijven dermate er meer elektrische wagens verkocht worden. Denk maar aan kosten voor een update, kosten voor het nakijken/inspectie dat enkel door een dealer kan en niet je lokale garage.

Gebaseerd op een onderzoek van We Predict is een elektrische wagen 30% goedkoper in onderhoud, dus kunnen wij uitgaan van een totale kost in 5 jaar van 1.400 euro. Een elektrische auto is minder in onderhoud, maar goedkoop is het zeker niet.

Bandenslijtage elektrische auto

Over bandenslijtage is er niet veel duidelijkheid. Sommigen beweren meer slijtage bij een elektrische auto wegens de sterkere koppel. Terwijl anderen juist beweren dat er minder slijtage is wegens een zeer goede tractie. Beide aspecten hangen af van bestuurder en auto.

Toch denken wij dat bij een elektrische auto de banden het zwaarder te duren hebben, voornamelijk door het extra gewicht van een elektrische auto. Bij iedere bocht, slijten de banden van een elektrische auto meer doordat het meer gewicht moet beheersen tegenover een lichtere benzinewagen.

Is elektrisch opladen goedkoper dan benzine of diesel tanken?

Nee, elektrisch rijden komt even duur uit als benzine of diesel.

Voor een elektrische auto betaal je thuis €4/100 km rijbereik. Op een snellaadpaal betaal je €12/100km. Gecombineerd betaal je 8€/km voor thuis of buiten. Met een benzineauto hoef je 5L te tanken om 100km te rijden en betaal je €8/100km voor een prijs van €1,60 benzine E10.

Elektrische rijden zal in de toekomst duurder worden door het te kort aan accijnzen bij de verkoop van brandstof. Het te kort zal worden opgevangen bij de laadpaal.

Samengevat, een elektrische auto is (voorlopig) duurder.

Met ons voorbeeld van een Peugeot 208, betaal je meteen 10.000€ meer met een elektrisch model. De onderhoudskosten en bandenslijtage zullen gelijkaardig blijven en de kosten voor elektriciteit zullen zelfs duurder worden dan benzine. Wel betaal je in 5 jaar tijd 750 euro meer aan jaarlijkse verkeersbelasting bij een benzine Peugeot 208. Je betaalt dus zeker en vast meer voor een elektrische auto, ruim 9.000 euro meer met een Peugeot e-208.

In de toekomst zullen elektrische auto’s goedkoper worden doordat het productieproces volledig aangepast zal zijn voor enkel elektrische wagens. Nu heeft ieder merk 1 à 2 elektrische modellen en is het productieproces enorm duur. Ook kunnen de kosten niet verdeeld worden onder meerdere modellen waardoor de prijs hoog ligt.

Op lange termijn is een elektrische auto ook voordeliger omdat je bij de meeste merken 10 jaar garantie krijgt op de batterij of 250.000km. Bij de een benzineauto heb je na 5 jaar heel wat mechanische problemen en is de auto al volledig afgeschreven.

Uiteindelijk breng je ook een bijdrage aan het milieu. Een elektrische auto is duurder, maar je bijdrage aan een beter luchtkwaliteit is best meer waard.