Zijn Chinese automerken goed? (Autosalon 2023)
In de 100ste editie worden heel wat Chinese fabrikanten verwacht. Hoogstwaarschijnlijk krijgen ze allen één zaal toegewezen waar verschillende Chinese merken zich mogen tentoonstellen. Maar is een Chinees auto kopen een goede zaak?
Chinese merken worden enorm populair. Denk maar aan MG bijvoorbeeld, oorspronkelijk een Brits merk dat werd overgekocht door Chinese investeerders. Nu is MG een volledig Chinees merk dat goedkope elektrische en hybride wagens verkoopt.
Alle Chinese merken proberen de Europese markt te veroveren door een prijsstrategie na te leven. Zo goedkoop mogelijk een bekwame auto op de markt te brengen. Dat doen ze ook heel goed want MG heeft in 2021 een verkoop geleverd van 746 wagens! Ze staan hiermee 34ste op de verkoopranglijst van merken op de Belgische markt, net onder Alfa Romeo met 801 wagens verkocht.
Wij zijn er zeker van dat MG een groter merk zal worden dan Tesla (op nummer 27 in ranglijst) in de volgende 2 tot 3 jaren.
Maar niet enkel MG is met een groeispurt bezig is, ook Chinees merk NIO, Aiways, BAIC, DFSK, JAC Motors zijn bezig met zich te ontwikkelen in de Europese markt.
Lees meer of het een goede keuze om een Chinese auto te kopen in dit artikel.
- Is een Chinees merk goed van kwaliteit?
- Hebben Chinese merken een service punt of dealer?
- Is Europa tegen de Chinese auto's?
- Zou je nu een Chinese auto kopen, of niet?

1. Is een Chinees merk goed van kwaliteit?
In het algemeen zijn het zeer goede wagens. MG bijvoorbeeld heeft zeer kwaliteitsvolle wagens op de markt geplaatst, die zich concurreren met merken zoals KIA en Hyundai. Het zijn toch auto's aan de duurdere kant en geen Dacia concurrenten.
Voor wat je betaalt voor een Chinees auto, verwacht je ook goede kwaliteit.
Het ontwerp van een Chinees merk is niet bepaald aantrekkelijk. Het is vaak een mengeling van verschillende Europese merken en tonen vaak geen eigen identiteit. Het interieur is ook geen enorme innovatie op vlak van design. Maar de afwerking is prima en zorgvuldig ingericht.
Chinese merken zijn van goede kwaliteit. Zij moeten immers veel meer inspanning leveren om in de Europese automarkt te concurreren. MG bijvoorbeeld geeft tot 7 jaar garantie, wat veel zegt over de kwaliteit en duurzaamheid van hun producten.

2. Hebben Chinese merken een service punt of dealer?
Ja, een Chinees merk heeft zijn eigen dealers en service punten. MG bijvoorbeeld heeft Van Mossel als dealer en onderhoudsspecialist. De dealer heeft alle nodige kennis om je MG te configureren, te leveren en voor onderhoud te zorgen.
Bijna alle Chinese merken zullen op dit manier de markt toetreden. Dealers die al bepaalde merken in huis hebben komen altijd in aanmerking om ook een MG dealer te worden. Zodra je een licentie en opleiding van het merk volgt kan een dealer aan de slag.
Voor een dealer is het uiteraard een uitdaging om vertrouwen neer te leggen in een Chinees merk. Heel wat automotive groepen staan er niet voor klaar om naast hun gamma premium Europese merken ook een wat "minderwaardige merk" in te nemen. Denk maar aan Ginion Group in Brussel dat zich uitsluitend bezig houdt met premium en luxe merken. Daarnaast heb je nog tal van andere dealer groepen die niet meteen vertrouwen hebben in een Chinees merk.
Hoe dan ook, met de tijd mee zullen wij meer dealers vinden die Chinese merken vertegenwoordigen en bijbehorende diensten zullen aanbieden voor een uitstekende koopervaring.
3. Is Europa tegen de Chinese auto's?
Chinese merken zijn in de recente jaren bezig om de elektrische Europese automarkt voorop te zijn door betaalbare elektrische wagens te verkopen. MG is al de goeie kant op door een volledig bekwaam elektrische auto op de markt te brengen voor een voordelige prijs.
Europa wilt uiteraard zijn eigen markt beschermen tegen de toestroom van Chinese producten. De Europese consument kan wat euros besparen door een Chinees product te kopen, maar de Europese economie zal er aan lijden op de lange termijn. Want er zullen minder Europees ontwikkeld en gefabriceerde auto's verkocht worden. Als er minder Europese auto's verkocht worden, zullen Europese merken minder geld hebben waardoor ze een volledige achteruitgang boeken tegenover groeiende Chinese merken.
Europa kan niet zo maar een Chinees merk discrimineren. Men mag geen verbod op leggen, moest Europa dit doen dan mogen Europese merken ook niet in China wagens verkopen. Terwijl dit voor heel wat merken zoals BMW en Mercedes-Benz een grote markt is.
Als Europese merken in China mogen verkopen, dan mag het omgekeerd ook. Toch is Europa er volledig tegen om Chinese merken een voorsprong te geven op de Europese markt.
Economisch is China een redelijk ingewikkeld land. Europa en China hebben elkaar nodig, maar toch is er vijandigheid. Europa is namelijk samen met de Verenigde-Staten een modern economie, die zich verzet aan de ideologie van Rusland en China. Op ieder moment kan een land als China zich weren tegen Europa en mogen wij niet te afhankelijk worden van zo'n land. Als wij heel wat Chinese producten inkopen en zo afhankelijk worden van China. Dan heeft dat land heel wat invloed en kunnen ze op basis van economische sancties Europa dreigen.
Huawei, een telecombedrijf ondersteund door de Chinese regering, werd gebannen uit de VS wegens angst voor spionage en sabotage. In Europa zijn wij nu al te afhankelijk van Chinese invloed, waarmee we niet zo maar Huawei kunnen bannen. Dit is dus een niveau van vrees voor Europa met Chinese wagens, wij mogen ons infrastructuur niet te afhankelijk maken van buitenlandse producten.
Europa is niet volledig tegen invloed van Chinese automerken, diversiteit en concurrentie stuwt de markt ook naar voren. Alhoewel, zal een Europees merk sneller steun krijgen van Europa dan een Chinees merk.

4. Zou je nu een Chinese auto kopen, of niet?
Ja, waarom niet?
Europa is een unie dat concurrentie motiveert, zelfs al komt het concurrentie buiten de grenzen van Europa. Zo blijft Europa zich ontwikkelen en hebben de Europeanen altijd de beste technologie ter beschikking. Met dit als filosofie, heeft Europa altijd buitenlandse producten een markt gegeven, denk aan Apple of Tesla.
Met Apple heeft Europa een belangrijke les geleerd en dat is het steunen van je eigen merken. Door op tijd lokale ondernemingen te financiëren kunnen ze op tijd een buitenlandse concurrentie voorblijven en zo een markt te behouden. Kijk dan enkele jaren later met Tesla, een high-tech bedrijf dat ouderwetse Europese autobedrijven wakker heeft geschud. Maar dankzij de steun van Europa hebben lokale ondernemingen zich snel kunnen aanpassen en toch nog hun aandeel kunnen behouden.
Chinese concurrentie is dus niet slecht. Als Europees consument heb je de vrijheid om zelf te kiezen wat je goed vindt. Als je een Chinees product beter vindt dan een Amerikaans of Europees product. Dan is dit een waarschuwing voor de lokale ondernemingen om beter hun best te doen en toekomstige kopers terug te winnen.
Om een beter ontwikkeling van Europa te zien, moet je als consument voor jezelf denken. Want zo zullen lokale ondernemingen nooit weten of ze goed bezig bent (of niet). Koop dus wat jij goed vindt, is het een Chinees product? Ga er dan voor!